Tänne olemme koonneet yleistä tietoa siitä, mikä koskee meidän Neckermann Nordicin käyttämiä lentoyhtiöitä.
Kirjatut matkatavarat ja käsimatkatavarat
Useimmat lentoyhtiöt hyväksyvät
käsimatkatavaroiksi vain yhden käsilaukun/reppun ja tämä on maksutonta. Jos
haluat ruumaan menevät matkatavarat, ne varataan erikseen lisämaksusta.
Golfvarusteet ja muut varusteet varataan
erikseen lisämaksusta. Katso rattaiden säännöt kunkin lentoyhtiön alta.
Lähtöselvitys lentokentällä
Lähtöselvitys lentoasemalla alkaa normaalisti
2 tuntia ennen lennon lähtöä. Eri lentoasemilla saattaa esiintyä muutoksia
ajankohtien mukaan, siksi on tärkeää pysyä ajan tasalla lentoasemien
virallisten tietosivujen kautta. Normaalisti lähtöselvitys sulkeutuu noin 45-60
minuuttia ennen lennon lähtöä ja koneeseen nousua. Matkustusasiakirjat on
esitettävä sisäänkirjautumisen yhteydessä. Jos et kirjaudu sisään etkä ole
suomesta lähtevällä menolennolla, menetät oikeuden kotimatkaan. Matkan
käyttämättömän osan summaa ei palauteta ja loppu matka peruuntuu.
Istumapaikat lennolla
Lentoyhtiö hoitaa paikkojen jakamisen ja tekee
aina parhaansa varmistaakseen, että samassa varauksessa olevat matkustajat
pääsevät istumaan yhdessä. Se ei kuitenkaan ole varmaa, sillä itse
istumapaikkaan vaikuttavat monet tekijät, kuten muiden matkustajien
terveydentila, vauvojen määrä, ennakkoon varattujen paikkojen määrä ja paljon
muuta, mikä lentoyhtiöiden on otettava huomioon. Jotkut lentoyhtiöt tarjoavat,
että voit varata erikoispaikan ennakkoon maksua vastaan, ja tällaisella
lisäostolla ostettu paikka on taattu.
Suora lento
Termiä suora lento käytetään reiteillä, jotka
kulkevat ilman välilaskua, sekä reiteistä, joilla tehdään tekninen välilasku
tai esimerkiksi matkustajien nouto tai tankkaus. Tekniselle välilaskulle ei ole
aikastandardia, mutta se tapahtuu yleensä mahdollisimman nopeasti. Suurimman
osan ajasta matkustajat istuvat myös pysähdysten aikana.
Lentoyhtiön tai lentokonetyypin vaihto
Viivästysten tai muiden mahdollisten
tilanteiden sattuessa joskus käy niin, että joudut vaihtamaan lentokoneen
tyyppiä tai joskus palkkaamaan toisen yrityksen voidaksesi suorittaa lennon.
Nämä yhtiöt tai lentokonetyypit ovat yhtä turvallisia kuin tavalliset yhtiöt.
Pähkinä allergia
Lentoyhtiöt eivät voi koskaan taata
pähkinätöntä lentoa niille, jotka kärsivät ilmassa leviävästä
pähkinäallergiasta. Pähkinät voivat löytyä myös ruoasta joten matkustajan tulee
ottaa muut matkustajat mukaan tuodessaan niitä lennolle. Jos sinulla on ilmassa
leviävä pähkinäallergia, sinun on kerrottava matkustamomiehistölle
lähtöselvityksessä ja myös koneessa. Mikäli mahdollista, matkustamomiehistö
ilmoittaa asiasta muille matkustajille ja pyytää heitä olemaan huomaavaisia
ja olemaan avaamatta pähkinätuotteita lennon aikana. Pähkinäallergialääkkeet
tulee ottaa mukaan matkustamoon.
Liikuntarajoitteet sekä erityistarpeet
Jos sinulla on matkalla erityistarpeita, sinun
tulee ottaa meihin yhteyttä varauksen yhteydessä ja kertoa nämä tarpeet.
Kansainväliset sääntöihin kuuluu mm. kuinka monta liikuntarajoitteista voi
matkustaa samalla lennolla. Tämä pätee myös, jos olet täysin/osittain yksin
noustessasi lennolle ja poistuessasi lennolta ja jos sinulla on mukanasi oma
kumppani. Liikuntarajoitteisiin
mukaanluetaan myös kuulovammaiset, näkövammaiset, kehitysvammaiset, vanhukset
tai sellaiset sairaudet, että sinulla voi olla ongelmia
koneeseen nousemisessa ja sieltä poistumisessa. Jos et pääse hätäuloskäynnille
nopeasti ja ilman apua, ilmoita tästä ennen matkan varausta.
Lentokentän apua voi tilata kauttamme
Neckermannilta, mutta huomioi, että palvelun tarjoaa kunkin maan
ilmailuviranomainen. Matkustajan tulee pystyä huolehtimaan itsestään ja matkatavaroistaan
tai matkustamaan sellaisen henkilön kanssa, joka antaa tarvittavaa apua
matkan aikana ja hätätilanteessa. Yleensä sinun on mentävä lentokentälle
ja kerrottava asiasta saadaksesi apua. Harvemmin on
mahdollista saada apua lentoasemien ulkopuolelta esimerkiksi takseissa tai
linja-autoissa.
Lennoilla istumapaikan valinta noudattaa
kansainvälisiä turvallisuusmääräyksiä ja ne määräävät, millä istuimella
liikuntarajoitteinen matkustaa. Varauloskäyntien luona ei saa istua. Jos jokin
vamma vaatii sinua istumaan lähellä matkakumppaniasi, sinun on aina otettava
yhteyttä meihin tai lentoyhtiöön hyvissä ajoin ennen lähtöä.
Lääkkeet ja lääketieteelliset laitteet
koneessa
Kaikentyyppisten lääkkeiden tulee olla
alkuperäispakkauksissa ja jos lääke on määrätty, tulee koko matkan ajan ottaa
mukaan englanninkielinen lääkärintodistus, joka osoittaa, että sinulla on
oikeus lääkkeeseen. Tärkeät lääkkeet tulee laittaa käsimatkatavaroihin. Jos
sinulla on diabetes ja sinun on otettava lennolle insuliinipumppu, insuliinikynä
ja verensokerimittari, sinulla tulee olla myös englanninkielinen
lääkärintodistus.
Mikäli joudut tuomaan lääkinnällisiä laitteita
mukaasi, meidän on hyväksyttävä tämä ennen lähtöä, ja siksi on tärkeää, että
ilmoitat meille jo varauksen yhteydessä, mitkä laitteet ovat matkallasi mukana.
Kyse voi olla esimerkiksi hapesta, cpap- laitteesta jne. Normaalit
peruutussäännöt ovat voimassa, jos laitetta et voi ottaa mukaan lennolle ja
siitä syystä peruutat matkasi. Tämän vuoksi suosittelemme varausta puhelinkeskuksemme
kautta.
Lentojen myöhästymiset
Valitettavasti lentojen myöhästymiset voivat
johtua useista syistä, kuten huonosta säästä, ruuhkasta ilmassa tai teknisistä
virheistä jne. Neckermann ja lentoyhtiömme tekevät kaikkensa välttääkseen
myöhästymisiä, mutta et voi kuitenkaan odottaa saavasi korvausta menetetyistä
jatkoyhteyksistä, taksimatkoista tai yöpymisestä hotelleissa tai
puhelinkuluista. Viivästysten sattuessa sinun on otettava huomioon lentoyhtiön
tai sen edustajan antamat tiedot.
Todistus lennon viivästymisen varalta
Lentoyhtiö on aina se, joka antaa
viivästystodistuksen. Jos et odotetusti saa pyytämääsi apua, voit aina ottaa
meihin yhteyttä.
Vaurioituneet/kadonneet matkatavarat
Jos matkatavarat katoavat odottamatta tai
rikkoutuvat, sinun on tehtävä P.I.R. ilmoitus (Property Irregularity Report).
Ilmoitus tulee tehdä suoraan lentoasemalla matkatavaroiden noudon yhteydessä,
jotta lentoyhtiö voi käsitellä mahdolliset korvausvaatimukset. Jos vahinkoa ei
havaita lentoasemalla, jotkut lentoyhtiöt hyväksyvät ilmoituksen 7 päivän
kuluessa vahingon tapahtumisesta, mutta yleensä sinun on mentävä lentokentälle
uudelleen. Huomaa, että jos et ole tehnyt PIR-ilmoitusta, et voi myöskään
vaatia korvausta lentoyhtiöltä, koska se on matkustajan ainoa todiste siitä,
että vahinko on tapahtunut lennon aikana, eikä esimerkiksi auto- tai
bussimatkan aikana. PIR-ilmoitus tehdään yleensä matkatavaroiden noudon
yhteydessä. Neckermannin henkilökunta ei voi tehdä PIR-raporttia.