Yleiset matkapakettiehdot sekä Neckermann Nordicin lisä- ja erityisehdot
Nämä
sopimusehdot ovat Suomen matkailualan liitto ry:n ja kuluttaja-asiamiehen
neuvottelemat. Ehtoja sovelletaan 1.7.2018 alkaen tehtyihin sopimuksiin. Ehdot
on laadittu ottaen huomioon matkapaketteja ja yhdistettyjä matkajärjestelyjä
koskevan direktiivin (EU 2015/2302) ja matkapalveluyhdistelmistä annetun lain (901/2017/www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170901)
pakottavat säännökset.
Neckermann Nordicin
asettamat lisä- ja erityisehdot on kursivoitu harmaalla taustalla. Huomioithan,
että kohdat 20-26 on Neckermann Nordicin laatima, eivätkä ne kuulu Suomen
matkailualan liiton ja Kuluttaja-asiamiehen yleisiin sääntöihin.
Sisällys
Yleiset matkapakettiehdot
1. Soveltamisala
1.1. Yleiset matkapakettiehdot
1.2. Lisäehdot
1.3. Erityisehdot
2. Matkapakettisopimus ja vastuu sopimuksen
toteuttamisesta
2.1. Vastuu sopimuksen toteuttamisesta
2.2. Sopimuksen sisältö
2.3. Matkustusasiakirjat ja matkavakuutus
2.4. Matkakohteen mahdolliset
turvallisuusriskit
2.5. Avustamisvelvollisuus
2.6. Matkustajan velvollisuudet ja vastuu
3. Sopimuksen syntyminen ja hinnan
maksaminen
4. Matkustajan oikeus peruuttaa matka ennen
matkan alkamista
5. Matkustajan oikeus peruuttaa matka
matkanjärjestäjän tekemien muutosten tai matkakohteen olojen vuoksi ennen
matkan alkamista
6. Matkustajan oikeus keskeyttää matka ja
purkaa sopimus matkan aikana
7. Matkustajan oikeus muuttaa sopimusta ja
luovuttaa se toiselle
8. Hinnanmuutokset
9. Matkanjärjestäjän tekemät muutokset
matkapakettisopimukseen
10. Matkanjärjestäjän oikeus peruuttaa ja
keskeyttää matka
11. Matkanjärjestäjän oikeus purkaa sopimus
12. Virhe ja virheilmoitus
13. Virheen korjaus
14. Vaihtoehtoisten palvelujen tarjoaminen matkan aikana
14.1 Määrittelemätön matka
14.2 Määrittelemätön All Inclusive***
15. Hinnanalennus
16. Vahingonkorvaus
17. Varausvirheet
18. Muun lainsäädännön nojalla saadun
korvauksen vähentäminen
19. Korvausvaatimukset
20. Riita-asiat
21-25 Neckermann Nordicin
muut lisä- ja erityisehdot.
1. Soveltamisala
1.1. Yleiset matkapakettiehdot
Näitä sopimusehtoja sovelletaan sellaisiin vähintään
24 tuntia kestäviin tai yöpymisen
sisältäviin matkapaketteihin, jotka on hankittu
pääasiassa yksityiseen tarkoitukseen, ja joihin sisältyy vähintään kaksi
seuraavista palveluista; 1) kuljetus,
2) majoitus, 3) auton tai matkapalveluyhdistelmistä annetun lain 2 § 3 kohdassa
mainitun muun moottoriajoneuvon, kuten A-luokan ajokorttia vaativan
moottoripyörän tai vähintään nelipyöräisen, omalla käyttövoimallaan kulkevan
ajoneuvon, jonka rakenteellinen nopeus on yli 25km/h, vuokraus tai jokin edellä
mainituista yhdessä 4) muun olennaisen matkailupalvelun kanssa edellytyksellä,
että kokonaisuus myydään tai tarjotaan myytäväksi Suomessa. Majoitukseksi
katsotaan myös muutaman viikon majoitus esim. perheessä kielikurssin yhteydessä, ei kuitenkaan pitkäkestoisen vaihto-oppilasmatkan
yhteydessä.
1.2. Lisäehdot
Matkanjärjestäjällä on oikeus täydentää ja
täsmentää yleisiä matkapakettiehtoja lisäehdoilla, jotka eivät saa olla
matkustajan vahingoksi ristiriidassa näiden yleisten ehtojen kanssa.
Neckermann Nordicin lisäykset ja
erityisehdot on kursivoitu.
1.3. Erityisehdot
Matkanjärjestäjällä on oikeus käyttää näistä
sopimusehdoista poikkeavia erityisehtoja, jos erityisehtojen käyttö on
perusteltavissa matkan erityisluonteen, kuljetusmuotoa koskevien
poikkeuksellisten määräysten (kuten reittilentojen varaus- ja myyntiehdot),
matkan erityisluonteesta johtuvien poikkeuksellisten majoitusehtojen tai
matkakohteen erityisolojen vuoksi. Erityisehdot eivät saa olla matkustajan
vahingoksi ristiriidassa matkapalveluyhdistelmistä annetun lain kanssa.
Matkanjärjestäjän, joka soveltaa peruutustapauksissa
erityisehtoja ja veloittaa niiden perusteella matkustajalta todelliset
peruutuskulut, on matkustajan pyynnöstä esitettävä selvitys siitä, miten ne
kohdentuvat matkan eri osiin.
Erikoisehdot
erityyppisille matkoille ja matkapaketeille
Seuraaville Neckermann Nordicin matkoille sovelletaan yleisten ehtojen lisäksi erityisehtoja; reittilentomatkat, joita kutsutaan joskus myös dynaamisiksi matkoiksi, ryhmämatkat, golfmatkat ja eri erikoiskampanjat, vain lennot, vain hotellit ja erilaiset lisäykset edellä mainittuihin matkoihin, kuten matkatavarat, kuljetukset jne.
Matkustaminen
reittilennoilla, jota joskus kutsutaan myös dynaamiseksi matkustamiseksi
Tilauslentojen lisäksi Neckermann Nordic tarjoaa myös reittilentoja, joihin Neckermann Nordic noudattaa erityisehtoja. Erityisten ehtojen perusteella maksu-, peruutus- ja muut ehdot voivat poiketa valmismatkojen yleisistä ehdoista. Reittilennoilla matkustaminen noudattaa periaatteessa lentoyhtiöiden ja hotellien omia varaus- ja myyntiehtoja, jotka ovat yleisiä matkustusehtoja tiukemmat. Loppumaksu voidaan vaatia suoraan varauksen yhteydessä, ja lentoyhtiö voi myös muuttaa loppumaksun aikaa lyhyellä varoitusajalla. On myös tavallista, että kaikki muutokset ja uudelleenvaraukset katsotaan peruutuksiksi.
Ryhmämatkat
Ryhmämatkan minimiosallistujamäärä on 20 henkilöä aikuisten hinnalla. Ryhmämatkan varaamisen yhteydessä annetaan myös tämän säännöt, koska ryhmät suunnitellaan yksilöllisesti ryhmäkohtaisesti.
Muut
matkat
Katso kohdat 20-25 golfmatkoista, vain lennoista, vain hotelleista ja tarjouksista.
Eri kampanjoilla on säännöt verkkosivuston kampanjatietojen alla.
Lisäpalvelut
Lisäpalvelut, kuten kuljetukset,
matkatavarat ja gaalaillalliset voidaan peruuttaa tai muuttaa, mutta näiden peruutus-
tai muutosmaksu on 100 % hinnasta.
2. Matkapakettisopimus ja vastuu sopimuksen toteuttamisesta
2.1. Vastuu sopimuksen toteuttamisesta
Matkanjärjestäjä vastaa matkustajalle siitä,
että matkapaketti on sopimuksen mukainen. Vastuu koskee myös matkanjärjestäjän
sopimuksen täyttämiseksi käyttämien elinkeinonharjoittajien suorituksia
(esimerkiksi kuljetusyhtiöt ja hotellit).
Matkanvälittäjä
vastaa matkustajalle antamistaan tiedoista
ja sopimuksen täyttämisestä samalla tavoin kuin matkanjärjestäjä, jos
matkanjärjestäjä on sijoittautunut Euroopan talousalueen ulkopuolelle ja jos
matkanvälittäjä ei osoita, että matkanjärjestäjä täyttää kyseiset velvoitteet.
Matkustajalle on ennen sopimuksen tekemistä annettava tieto siitä, onko
matkanjärjestäjä tai matkanvälittäjä asettanut matkapalveluyhdistelmien
tarjoajista annetussa laissa (921/2017) tarkoitetun vakuuden ja kattaako vakuus
tarjotun matkan.
Matkustaja voi täyttää näiden sopimusehtojen
mukaisen ilmoitusvelvollisuutensa ottamalla yhteyttä joko matkanjärjestäjään
tai matkanvälittäjään.
Matkapaketin virheestä ilmoittaminen on
tehtävä kohdan 12.4. mukaisesti.
2.2. Sopimuksen sisältö
Matkaan sisältyvät ne palvelut ja
järjestelyt, joista on sovittu matkustajan ja matkanjärjestäjän kesken.
Sopimuksen sisältöä arvioitaessa otetaan huomioon kaikki ennen matkasopimuksen
tekemistä kirjallisena tai sähköisenä
ilmoitetut sopimusehdot, vakiotietolomake ja muut kyseistä matkaa koskevat lain (www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170901) ja asetuksen (www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180181)
edellyttämät tiedot.
Matkustaja on velvollinen
tarkastamaan varausvahvistuksen/matkustusasiakirjat heti niiden saatuaan ja
että kaikki tiedot ovat oikein, mukaan lukien, että nimet on kirjoitettu oikein
ja vastaavat passia. Mahdollisista virheistä tulee ilmoittaa mahdollisimman
pian. Järjestäjä pidättää oikeuden veloittaa virheellisten tietojen
korjaamisesta aiheutuvia todellisia kustannuksia vastaavan maksun sekä kohtuullisen
korvauksen korjauksesta aiheutuvista lisätöistä. Jos virhe johtuu
matkanjärjestäjän tai järjestäjän palkkaamasta henkilöstä, korjaus suoritetaan
ilman matkustajalle aiheutuvia kustannuksia.
Neckermann Nordic ei lähetä
varausvahvistuksia ja/tai lippuja paperimuodossa. Matkustajan tulee
tarvittaessa tehdä tulostus itse. Varauksen yhteydessä lähetetään
varausvahvistus ja/tai lippu varauksen yhteydessä annettuun
sähköpostiosoitteeseen. Lippu on saatavilla myös päävaraajan varaustililtä,
johon pääsee kirjautumalla sisään www.neckermann-nordic.fi Minun varaukseni -kohdasta käyttämällä
varausnumeroa ja varausvahvistuksessa olevaa salasanaa. Lippu on henkilökohtainen,
eikä sitä voi luovuttaa toiselle muutoin kuin ottamalla yhteyttä Neckermann
Nordicin henkilökuntaan. Siirto toiselle tehdään maksua vastaan ja tiettyjen
sääntöjen mukaisesti.
Sopimukseen sisältyy myös tiedot
senhetkisestä matkajärjestelystä, mukaan lukien hotellikuvaus, kohdekuvaus, www.neckermann-nordic.fi saatavilla olevat "Tärkeää
tietoa matkasta" ja matkanjärjestäjältä saatava varausvahvistus sekä muut
varausvahvistukseen liitetyt tiedot.
2.3. Matkustusasiakirjat ja matkavakuutus
Matkanjärjestäjän on ennen sopimuksen tekemistä annettava matkustajalle yleiset tiedot
kohdemaan passi- ja viisumimääräyksistä, mukaan lukien keskimääräinen viisumin
hankkimisaika.
Matkustajan on matkanjärjestäjän antamia
ohjeita noudattaen itse huolehdittava matkalla tarvitsemistaan asiakirjoista (mm.
passi, viisumi, rokotustodistukset) sekä tarkistettava niiden ja matkalipun oikeellisuus
ja vastaavuus toisiinsa. Matkustajan on tarkistettava myös kuljetusten aikataulut.
Jos matkanjärjestäjä on täyttänyt tiedonantovelvollisuutensa, se ei vastaa
matkustajalle aiheutuvasta vahingosta, mikäli matka estyy tai keskeytyy
puutteellisten tai virheellisten matka-asiakirjojen (esim. rikkinäisen passin) tai
viisumin epäämisen tai puuttumisen vuoksi.
Matkanjärjestäjä ei ole vastuussa matkustajan
matkalla tarvitsemista vapaaehtoisista vakuutuksista, vaan matkustaja vastaa
itse vakuutusturvastaan ja sen kattavuudesta esim. peruutusturvan osalta. Tämän
vuoksi matkanjärjestäjä kehottaa matkustajaa hankkimaan matkaa varten riittävän kattavan henkilöön ja omaisuuteen
kohdistuvan sekä peruutusturvan sisältävän matkavakuutussuojan.
Neckermann Nordic suosittelee
kaikille matkustajilleen aina yksityisen matkavakuutuksen ja peruutussuojan
ottamista.
2.4. Matkakohteen mahdolliset turvallisuusriskit
Matkanjärjestäjän on ennen matkaa huomautettava
matkustajalle matkaan mahdollisesti liittyvistä erityisistä riskeistä sekä annettava
tiedot kohdemaan yleisistä terveysmääräyksistä.
Matkustajan henkilökohtaiseen terveydentilaan liittyvien erityistarpeiden
ohjeistuksen hankkimisesta matkustaja vastaa
itse. Matkustajalle on lisäksi annettava ohjeita mahdollisen sairastumisen,
onnettomuuden tai muun vastaavan tapahtuman varalta.
Matkustajan turvallisuudesta ulkomailla
vastaavat matkustajan itsensä ohella ensisijaisesti kyseisen maan viranomaiset.
Matkustajan on toimittava kohteen olosuhteet huomioon ottaen.
Kohteen turvallisuutta ja muita kohdetta
koskevia olennaisia tietoja on saatavissa ulkoministeriöstä ja terveyden ja
hyvinvoinnin laitoksesta; esim. kyseisten tahojen Internet-sivustoilta www.um.fi ja www.thl.fi. Matkustajan tulee tutustua kohteen
olosuhteisiin mm. edellä mainittujen tietojen avulla.
2.5. Avustamisvelvollisuus
Jos
matkustaja matkan aikana sairastuu, joutuu onnettomuuteen tai rikoksen uhriksi
taikka kärsii muun vahingon, on matkanjärjestäjän ilman aiheetonta viivytystä
annettava vaikeuksiin joutuneelle matkustajalle tietoja terveyspalveluista,
paikallisviranomaisista ja konsulipalveluista, järjestettävä matkustajalle
mahdollisuus etäviestimen käyttämiseen ja autettava matkustajaa tekemään
vaihtoehtoisia matkajärjestelyjä sekä annettava muuta asianmukaista apua. Matkustaja
vastaa itse näiden tai muiden tilanteen
vaatimien (esim. uusi kuljetus, ylimääräiset hotelliyöpymiset sekä
matkanjärjestäjälle mahdollisesti tulevat ylimääräiset
kulut) erityisjärjestelyiden kuluista, joihin matkanjärjestäjä hänen
tilanteensa vuoksi on ryhtynyt. Jos matkan aikana ilmenee kohdassa 10.1.b.
tarkoitettu tilanne, matkanjärjestäjän on vastaavasti avustettava matkustajaa
ja pyrittävä mahdollisuuksien mukaan rajoittamaan matkustajalle aiheutuvaa
vahinkoa ja haittaa.
Matkanjärjestäjä
voi periä kohtuullisen maksun antamastaan avusta, jos matkustaja on aiheuttanut
vaikeudet tahallisesti tai huolimattomuudellaan. Maksu saa kuitenkin vastata
enintään matkanjärjestäjälle avun antamisesta aiheutuneita todellisia
kustannuksia.
Jos
matkanjärjestäjällä ei ole matkakohteessa henkilökuntaa, joka voi avustaa
matkustajaa, matkanjärjestäjän on ennen matkaa ilmoitettava matkustajalle
matkanjärjestäjän tai -välittäjän paikallisen edustajan nimi ja yhteystiedot
tai vastaavat tiedot paikallisista toimipaikoista, joihin matkustaja voi apua
tarvitessaan ottaa yhteyttä. Jos tällaisia edustajia tai toimipaikkoja ei ole,
matkustajalle on ilmoitettava, miten hän tarvittaessa saa yhteyden
matkanjärjestäjään tai -välittäjään.
2.6. Matkustajan velvollisuudet ja vastuu
2.6.1. Matkustajan on noudatettava matkan
aikana viranomaisten, matkanjärjestäjän tai matkanjärjestäjän edustajan antamia
matkan toteuttamiseen liittyviä ohjeita ja määräyksiä sekä hotellien ja
kuljetusvälineiden järjestyssääntöjä.
2.6.2. Matkustaja ei saa häiritä
käyttäytymisellään muita matkustajia. Jos matkustaja olennaisesti laiminlyö
velvollisuutensa, voidaan hänen matkalle lähtönsä evätä tai hänet voidaan
poistaa matkalta. Tällöin matkustajalla ei ole oikeutta maksun palautukseen ja
hän vastaa itse kaikista kotimatkastaan aiheutuvista kuluista.
Matkustajan tulee käyttäytyä
kunnioittavasti eikä aiheuttaa vaaraa tai vahinkoa Neckermann Nordicin
henkilökunnalle tai hotellin, lentoyhtiön tai muille matkaan osallistuville
henkilöille. Jos matkustaja laiminlyö velvoitteensa olennaisesti, hänet voidaan
evätä lähtöstä tai hänet voidaan poistaa matkalta. Tässä tapauksessa
matkustajalla ei ole oikeutta hyvitykseen ja hän on vastuussa kaikista
kotimatkan aikana syntyneistä kuluista.
2.6.3. Matkustaja on vastuussa vahingoista,
jotka hän tahallisella tai varomattomalla menettelyllään aiheuttaa
matkanjärjestäjälle tai kolmansille osapuolille muun muassa rikkomalla 2.6.1 ja
2.6.2. kohdissa mainittuja määräyksiä.
2.6.4. Matkustajan tulee ilmoittaa
matkanjärjestäjälle sellaiset yhteystiedot, joista hänet tavoittaa ennen matkaa
ja matkan aikana.
2.6.5 Matkustajaryhmän edustaja on
velvollinen toimittamaan kaikki matkaa koskevat tiedot ja asiakirjat
matkustajaryhmälle ja vastaavasti matkustajia koskevat tarvittavat tiedot ja
asiakirjat matkanjärjestäjälle. Matkanjärjestäjän katsotaan täyttäneen
ilmoitusvelvollisuutensa toimittaessaan matkaa koskevat tiedot tälle
matkustajaryhmän edustajalle eikä niitä tarvitse toimittaa erikseen jokaiselle
matkustajalle.
Matkustajaryhmän puolesta muutoksia
varaukseen voi tehdä matkan varannut matkustajaryhmän edustaja yksin tai
yhdessä muutosta haluavan matkustajan kanssa.
2.6.6. Matkustaja tai matkustajaryhmän edustaja
vastaa matkanjärjestäjälle antamiensa tietojen, kuten matkan ajankohdan,
matkustajien nimien, syntymäaikojen, muiden henkilötietojen tai matkustajien
erityistarpeiden, oikeellisuudesta ja oikea-aikaisesta ilmoittamisesta.
Matkanjärjestäjä ei vastaa vahingosta, jonka matkustajan tai matkustajaryhmän
edustajan virheellisesti tai puutteellisesti antamat tiedot voivat aiheuttaa.
2.6.7. Matkustaja saattaa joutua itse vastaamaan
seurauksista ja/tai kustannuksista, mikäli niitä syntyy, jos hän käyttää
matkapaketin palveluita tai paketin osia muulla tavoin, kuin
matkapakettisopimuksessa on sovittu. Esimerkiksi matkapakettiin sisältyvien
kuljetuspalveluiden osittainen tai kokonaan käyttämättä jättäminen voi johtaa
jäljellä olevien palveluiden käyttöoikeuden rajoittumiseen tai menettämiseen.
Alle
18-vuotiaat matkustajat
Alaikäisen matkustusluvan löydät
nettisivuilta ja se tulee täyttää ja allekirjoittaa varauksen yhteydessä sekä
ottaa mukaan matkalle. Alle 16-vuotiaat lapset ja nuoret eivät saa matkustaa
ilman aikuista.
Matkustajan on oltava 18-vuotias
voidakseen varata pakettimatkan reittilennoilla. Matkustajan on oltava 18-vuotias
myös voidakseen varata itse räätälöidyn paketin Neckermann Nordicilta.
Joissakin hotelleissa ja
joillakin matkoilla ikäraja voi olla yli 18 vuotta.
Alle 2-vuotiaiden lasten enimmäismäärä kullakin lennolla on rajoitettu.
Raskaana
Lentomatkoissa noudatamme lentoyhtiöiden raskaana olevien naisten matkustamista koskevia sääntöjä. Matkustajan tulee tarkistaa kunkin lentoyhtiön säännöt ennen lähtöä. Huomaa, että lentoyhtiöillä ja vakuutusyhtiöillä voi olla erilaiset säännöt.
Käyttämättömät
osat matkasta
Jos matkustaja ei käytä varattua
matkaa kokonaan tai osittain tai saapuu matkalle myöhässä, matkustajalla ei ole
oikeutta korvaukseen käyttämättömästä matkasta tai sen osasta.
Jos matka koostuu useista
lennoista, lentoliput tulee käyttää oikeassa järjestyksessä. Jos jotakin
lippuun merkittyä lentoa ei käytetä, varaus peruuntuu automaattisesti muiden
lentojen osalta eikä matkustaja ole oikeutettu korvaukseen peruutetuista tai
käyttämättömistä lennoista.
Matkustaja, joka poikkeaa
järjestelystä matkan alettua, on velvollinen ilmoittamaan siitä matkanjärjestäjälle
tai hänen edustajalleen.
3. Sopimuksen syntyminen ja hinnan maksaminen
3.1. Matkustajaa sitova sopimus syntyy, kun
matkanjärjestäjän määräämä ensimmäinen maksusuoritus on maksettu viimeistään
eräpäivänä.
3.2. Matkan hinta kokonaisuudessaan on
maksettava matkanjärjestäjän ilmoittamana tai muuna sovittuna määräaikana.
Maksettuaan matkan hinnan matkustajalla on oikeus hyvissä ajoin ennen matkan
alkamista saada matkaliput ja muut matkaan
liittyvät asiakirjat.
Neckermann Nordicin maksuehdot
Seuraavat maksuehdot koskevat matkaa
tilauslennolla;
Kun
lähtöpäivään on 46 päivää tai enemmän:
Varausmaksu
on 200 €/hlö Euroopan kohteisiin, Turkkiin, Egyptiin ja Kanariansaarille ja
kaukokohteisiin 300 €/hlö, joka tulee maksaa varauksen yhteydessä. Varausmaksu
katsotaan osamaksuksi matkan kokonaishinnasta.
Varausmaksun
jälkeinen loppusumma tulee maksaa 45 päivää ennen matkan alkamista.
Kun
matka on varattu 45 päivää tai vähemmän ennen matkan alkua, matkan hinta on maksettava
kokonaisuudessaan varauksen yhteydessä.
Seuraavat maksuehdot koskevat
matkaa reittilonnolla;
Varattaessa
pakettimatkoja reittilennoilla ja varattaessa vain lentoja sovelletaan
lentoyhtiön maksupäivää koskevia ehtoja. Loppumaksu vaaditaan yleensä heti
varauksen yhteydessä. Lentoyhtiöillä on oikeus maksaa lentolippu ennakkoon myös
matkan vahvistamisen jälkeen, mikä tarkoittaa, että eräpäivää voidaan muuttaa
lyhyellä varoitusajalla.
Alennukset
Tilauslennoilla
alle 2-vuotias lapsi maksaa koko matkalta 50 euroa ja reittilennoilla
lentoyhtiön määräämän hinnan. Hinta ei oikeuta omaan istumapaikkaan tai ruokaan
lennolla, eikä se oikeuta omaan sänkyyn hotellissa. Mahdolliset lisäkulut
(esim. pinnasänky tai ateriat) maksetaan suoraan hotellille hotellin asettamien
hintojen mukaisesti. Alle 2-vuotiailla ei myöskään ole oikeutta omaan
istumapaikkaan kuljetuksessa. Mahdolliset lisämaksut (esim. jos lastenistuin on
saatavilla) maksetaan suoraan kuljetusyritykselle.
Joskus
on lapsialennuksia, jotka koskevat tiettyjä paikkoja, tiettyjä hotelleja ja
tiettyjä huonetyyppejä ja vaativat yleensä tietyn määrän täyden hinnan maksavia
vieraita huonetyypissä, yleensä 2-4 täyden hinnan maksavaa vierasta.
Lapsialennus koskee yleensä vain lisävuoteita. Jos lapsialennuksen saa, lapsen
tulee olla 2-10/11//12-vuotias hotellista riippuen.
Alennuksen
suuruus voi vaihdella hotellin, matka-ajan ja paikkojen lukumäärän mukaan.
Alennus aikuisille lisävuoteessa
Joskus
on alennuksia aikuisille lisävuoteessa ja ne koskevat tiettyjä paikkoja,
tiettyjä hotelleja ja tiettyjä huonetyyppejä ja vaativat yleensä tietyn määrän
täyden hinnan maksavia vieraita huonetyypissä, yleensä 2-4 täyden hinnan maksavaa
vierasta.
Alennuksen
suuruus voi vaihdella hotellin, matka-ajan ja paikkojen lukumäärän mukaan.
Neckermann Nordic mukauttaa hinnan alennukset suoraan ja ilmoittaa keskihinnan
henkilöä kohden verkkosivustolla ja lipussa.
Muut edut ja alennukset
Matkan
hinta määräytyy varauksen yhteydessä. Alennuksia ei voi lisätä takautuvasti.
Edut ja alennukset eivät siirry uuteen varaukseen, jos kohde, hotelli,
lähtöpäivä tai sijainti muuttuu. Alennushintaisia paikkoja on saatavilla vain
rajoitettu määrä.
4. Matkustajan oikeus peruuttaa matka ennen
matkan alkamista
Matkustajalla on oikeus peruuttaa matka
milloin tahansa ennen matkan alkamista. Tällöin matkanjärjestäjällä on oikeus
periä peruutusmaksu seuraavasti:
4.1.a) Etukäteen ilmoitetut toimistokulut,
kun matka peruutetaan viimeistään 45 vuorokautta ennen matkan alkamista
Neckermann Nordicin toimistokulu
on 100 euroa/henkilö.
b) Varausmaksu, kun matka peruutetaan
myöhemmin kuin 45 vuorokautta mutta viimeistään 21 vuorokautta ennen matkan
alkamista
Neckermann Nordicin varausmaksu
on 200 euroa/henkilö tilausmatkoilla Euroopassa, Kanariansaarilla ja Egyptissä.
Muissa maissa 300 euroa/henkilö.
c) 50 % matkan hinnasta, kun matka
peruutetaan myöhemmin kuin 21 vuorokautta mutta viimeistään 7 vuorokautta ennen
matkan alkamista
d) 75 % matkan hinnasta, kun matka
peruutetaan myöhemmin kuin 7 vuorokautta mutta viimeistään 3 vuorokautta ennen
matkan alkamista
e) 95 % matkan hinnasta, kun matka
peruutetaan myöhemmin kuin 3 vrk ennen matkan alkamista.
Neckermann Nordic soveltaa
erityisehtoja reittilennoilla suoritettaviin pakettimatkoihin, ns. dynaamisiin
matkoihin. Näiden matkojen peruutusehdot määräytyvät lentoyhtiön ja/tai
hotellin omissa peruutussäännöissä. Reittilennoilla matkustamista ei yleensä
palauteta. Jos lennot, hotellit tai muut järjestelyt eivät ole palautettavissa,
peruutusmaksu on 100 % matkan hinnasta. Lento- ja hotellikulujen lisäksi
Neckermann Nordic veloittaa asiakkaalta peruutusmaksun Neckermann Nordicin
omista hallintokuluista 100 € per henkilö. Syynä erityiseen matkaehtoon ovat
Neckermann Nordicin peruutuksesta aiheutuvat kustannukset, koska
reittilennoilla toteutettujen matkapakettien hyvitys ei ole mahdollista.
Vain reittilentojen lentojen tai
vain hotellien peruutuksista Neckermann Nordic veloittaa hallinnollisen maksun
100 € per henkilö. Lisäksi peruutusmaksut määräytyvät valitun lentoyhtiön tai
hotellin varaus- ja myyntiehtojen mukaan.
Veroja ja muita viranomaismaksuja
ei palauteta.
Matkan peruutus tulee tehdä joko
puhelimitse numeroon +358 75 326 5464 tai sähköpostitse osoitteeseen
[email protected]. Mikäli peruutus tehdään puhelimitse, tulee asiakkaan
aina myös lähettää peruutusvahvistus sähköpostitse asiakaspalveluumme:
[email protected].
Matkan voi peruuttaa vain
päävaraaja.
4.2. Jos matka on hinnoiteltu sen mukaan,
että kahden tai useamman matkustajan seurue majoitetaan samaan huoneeseen tai
huoneistoon ja joku seurueen jäsenistä peruuttaa matkansa, on
matkanjärjestäjällä oikeus periä kohdassa 4.1. mainittujen peruutuskulujen
lisäksi peruutuksen johdosta syntyvästä majoituksen vajaakäytöstä aiheutuvat
kulut. Matkansa peruuttanut ja matkalle osallistuvat seurueen jäsenet vastaavat
yhteisvastuullisesti kyseisten kulujen maksamisesta matkanjärjestäjälle. Matkanjärjestäjä
ja matkalle lähtevä matkaseurue voivat edellä mainitun sijaan sopia yhteisesti
matkaseurueelle tarkoituksenmukaisemmasta majoitusjärjestelystä, jolloin
matkalle lähtevä seurue vastaa mahdollisista lisäkuluista.
4.3. Jos matkaa ei peruuteta eikä matkustaja
saavu sovitulle lähtöpaikalle sovittuun aikaan tai jos hän ei voi osallistua
matkaan siksi, ettei hänellä hänen vastuullaan olevista syistä ole matkaan
tarvittavia asiapapereita, kuten voimassaolevaa passia, viisumia, henkilöllisyystodistusta
tai rokotustodistusta, hänellä ei ole oikeutta maksun palautukseen.
4.4. Peruutuskulut voivat poiketa kohdassa 4.1.
mainituista, jos matka on sellainen, johon sovelletaan erityisehtoja (kohta
1.3.). Peruutuskulujen määrä tai niiden määräytymisperuste on ilmoitettava erityisehdoissa.
5.
Matkustajan oikeus peruuttaa matka matkanjärjestäjän tekemien muutosten tai
matkakohteen olojen vuoksi ennen matkan alkamista
5.1.
Matkustaja voi peruuttaa matkan, jos
a)
matkanjärjestäjä muuttaa merkittävästi matkajärjestelyjä. Merkittävänä
muutoksena pidetään esimerkiksi matkustusaikaa huomattavasti lisäävää
kuljetusvälineen muutosta, esimerkiksi sellaisia lähtö- tai saapumisaikojen
muutoksia, jotka aiheuttaisivat matkustajalle huomattavia hankaluuksia tai
ylimääräisiä kustannuksia, kuten kuljetuksen tai majoituksen
uudelleenjärjestelyjä, päivälennon muuttumista yölennoksi (iltapäiväksi sovittu
paluu siirtyy paluuksi puolen yön jälkeen), matkakohteen muutosta tai
majoituksen tasoa selvästi laskevaa muutosta, sekä olennaisesti matkan
luonnetta muuttavaa muutosta, kuten esteettömänä markkinoidun matkan
muuttuminen esteelliseksi, tai
b)
hänellä on perusteltua aihetta uskoa, että matkanjärjestäjän mahdollisuudet
toteuttaa matka sovitulla tavalla ovat sopimuksen päättämisen jälkeen
olennaisesti vaikeutuneet matkakohteessa tai sen läheisyydessä ilmenneiden
sotatoimien, muiden vakavien turvallisuusongelmien, kuten terrorismin,
luonnonkatastrofien, kuten tulvien, maanjäristysten tai sääolosuhteiden, lakon,
merkittävien ihmisten terveyteen vaikuttavien riskien, kuten vakavan taudin
esiintymisen matkakohteessa tai vastaavan tilanteen takia taikka jos matkaa ei
muusta odottamattomasta syystä voida toteuttaa vaarantamatta matkustajan henkeä
tai terveyttä.
Peruutuksen
perusteita arvioitaessa otetaan huomioon Suomen viranomaisten kanta asiaan tai
esim. Suomen edustuston virallinen viestintä asiaan liittyen, tai
c) matkan alkamisen tai matkan päättymisen ajankohta
siirtyy sovitusta
- yli 24 tunnilla vähintään 7 vrk
kestävillä matkoilla
- yli 12 tunnilla 2-6 vrk
kestävillä matkoilla
- alle 2 vrk kestävien matkojen osalta
tilannetta arvioidaan tapauskohtaisesti, tai
d)
hänellä on muutoin painava syy olettaa, että matkanjärjestäjän suorituksessa
tulee olemaan olennainen virhe.
5.2.
Matkanjärjestäjän on ilmoitettava muutoksista pysyvällä tavalla ja
ilmoituksesta on käytävä ilmi, mitä muutoksia matkanjärjestäjän on tarkoitus
tehdä, heikentävätkö muutokset matkapaketin laatua tai alentavatko ne sen arvoa,
ja minkä suuruisen hinnanalennuksen matkustaja mahdollisesti saa tehtyjen
muutosten johdosta sekä oikeuttavatko muutokset matkan peruuttamiseen.
5.3.
Matkustajan on ilman aiheetonta viivytystä ilmoitettava matkan peruuttamisesta
matkanjärjestäjälle. Ellei matkustaja ilmoita muutosilmoituksessa mainitussa
kohtuullisessa määräajassa peruuttavansa matkan, matkustajan katsotaan
hyväksyvän ehdotetut muutokset.
5.4.
Oikeudesta peruuttaa matka hinnankorotuksen vuoksi määrätään kohdassa 8.3.
5.5.
Peruuttaessaan matkan edellä mainituissa tapauksissa matkustajalla on oikeus
saada takaisin matkan hinta ilman aiheetonta viivytystä, mutta viimeistään 14
päivän kuluttua siitä, kun matkustaja on peruuttanut sopimuksen. Matkustajalla
ei ole kuitenkaan oikeutta matkan peruuttamiseen ilman peruutusmaksua, jos 5.1.b)
kohdassa tarkoitettu tilanne on ollut matkustajan tiedossa jo sopimusta
tehtäessä.
Jos
peruutus johtuu 5.1.a), 5.1.c) tai 5.1d) kohdissa mainituista syistä, matkustajalla
on oikeus saada korvaus myös niistä menoista, jotka ovat aiheutuneet matkasta
ja peruutuksen vuoksi käyneet hyödyttömiksi, ellei muutos johdu
matkanjärjestäjää tai sen alihankkijaa kohdanneista ylivoimaisista tilanteista.
6.
Matkustajan oikeus keskeyttää matka ja purkaa sopimus matkan aikana
6.1. Matkustajalla on oikeus keskeyttää
matka, jos
a) matkan toteutus osoittautuu niin
virheelliseksi, ettei matka vastaa sille alun perin asetettua tarkoitusta, tai
b) matkan aikana ilmenee kohdassa 5.1.b)
tarkoitettu tilanne, ellei matkustaja ole ollut sopimusta tehtäessä tietoinen
kohteen olosuhteista.
6.2. Keskeyttäessään matkan tai purkaessaan
sopimuksen matkustajalla on oikeus saada takaisin matkan hinta ja muut
matkanjärjestäjälle maksetut maksut. Jos matkanjärjestäjän suorituksesta on
ollut matkustajalle hyötyä, tämä hyöty (esim. yhdistelmämatkan toteutunut osa,
matkan aikana tarjotut ateriat tai matkustajan käyttämät pääsyliput) otetaan
huomioon arvioitaessa hinnanalennuksen määrää.
6.3. Jos matkustaja keskeyttää matkan
kohdassa 6.1.a. tarkoitetulla perusteella, matkanjärjestäjän on omalla
kustannuksellaan tarvittaessa järjestettävä matkustajan paluukuljetus. Kuljetus
on järjestettävä alun perin sovittua vastaavalla kuljetusvälineellä matkan
lähtöpaikkaan tai muulle sovitulle paikkakunnalle.
6.4. Jos matkustaja keskeyttää matkan kohdan 6.1.b.
perusteella eikä matkanjärjestäjä avusta häntä kohdan 2.5. mukaisesti
kotiinpaluun järjestämisessä, voi matkustaja itse ryhtyä tarvittaviin
toimenpiteisiin. Matkustajan on kuitenkin pyrittävä rajoittamaan
matkanjärjestäjän vastuulle mahdollisesti jäävien kustannusten määrää ja muuta
vahinkoa.
6.5. Mahdolliseen
oikeuteen saada vahingonkorvausta sovelletaan kohtaa 16.
7.
Matkustajan oikeus muuttaa sopimusta ja luovuttaa se toiselle
7.1. Matkustajalla on oikeus viimeistään 45 vuorokautta
ennen matkan alkua muuttaa lähtöpäivää, matkakohdetta tai hotellia maksamalla alkuperäisen
ja uuden matkan mahdollisen hinnanerotuksen lisäksi toimistokulut. Myöhempiä
muutoksia voi matkanjärjestäjä pitää matkan peruutuksena ja uuden tilaamisena.
Neckermann Nordicin
tilauslennoilla tehtyjen pakettimatkojen käsittelymaksu on 100 € per henkilö.
Yleisten ehtojen mukainen
muutosoikeus koskee vain tilauslentojen pakettimatkoja. Reittilennoilla
toteutettaviin pakettimatkoihin sovelletaan erityissääntöjä ja muutosehtoja,
jotka määräytyvät lentoyhtiön ja/tai hotellin omien ehtojen perusteella ja
jotka voivat olla tiukemmat kuin matkapaketin yleiset ehdot. Mikäli
reittilennoilla toteutettavilla pakettimatkoja on mahdollista muuttaa, Neckermann
Nordic veloittaa matkustajalta 100 €:n käsittelymaksun per henkilö sekä
lentoyhtiön ja/tai hotellin Neckermann Nordicilta veloittaman muutosmaksun.
Myöhemmin kuin 45 päivää ennen
matkan alkua tehdyt muutokset käsittelee Neckermann Nordic matkan peruutuksena
ja niihin sovelletaan kohdan 4.1 peruutusehtoja.
7.2. Matkustajalla on oikeus muuttaa
varauksessa olevia matkustajatietoja tai luovuttaa sopimukseen perustuvat
oikeutensa henkilölle, joka täyttää mahdolliset matkalle osallistumista
koskevat ehdot.
Luovutuksesta tai tietojen muutoksesta on
ilmoitettava matkanjärjestäjälle viimeistään seitsemän päivää ennen matkan
alkamista. Ilmoitus voidaan tehdä myöhemminkin, jos se ei aiheuta kohtuutonta
hankaluutta matkanjärjestäjälle.
Matkanjärjestäjällä on oikeus periä kohtuullinen
korvaus luovutuksesta tai tietojen muutoksesta aiheutuvista tarpeellisista
toimenpiteistä. Jollei matkanjärjestäjä ole lisäehdoissaan muuta ilmoittanut,
korvaus on toimistokulujen suuruinen. Tässä yhteydessä voidaan soveltaa myös
4.2. kohtaa. Luovuttaja ja luovutuksensaaja vastaavat yhteisvastuullisesti
matkan hinnan ja korvauksen maksamisesta matkanjärjestäjälle.
Neckermann Nordic perii maksun
sekä väärinkirjoitetun nimen korjauksesta, toisen nimen lisäyksestä, että
nimenvaihdoksesta, kun matka siirtyy jollekin toiselle.
Maksu on 50 euroa per henkilö ja
kerta.
Pakettimatkat ja lennot
reittilennoilla voidaan siirtää vain lentoyhtiön luvalla. Tällaisiin siirtoihin
sovelletaan kyseisen lentoyhtiön ehtoja, mukaan lukien ehdot, jotka koskevat
lentoyhtiön siirtomaksua ja Neckermann Nordicin maksua.
Maksu on 50 euroa per henkilö ja
tilaisuus.
Mikäli lähtöön on alle 7 päivää,
on Neckermann Nordicin maksu 100 euroa. Huomaa kuitenkin, että jos se on sama
päivä kuin lähtö, emme voi taata muutoksen toteutumista.
8.
Hinnanmuutokset
8.1. Matkanjärjestäjällä on sopimuksen tekemisen
jälkeen oikeus korottaa ja vastaavasti velvollisuus alentaa sovittua matkan
hintaa seuraavilla perusteilla:
a) kuljetuskustannusten muutos, joka johtuu
polttoaineiden ja muiden energialähteiden hinnoista, tai
b) matkan hintaan vaikuttavien verojen tai matkapalveluille
kolmansien osapuolien asettamien maksujen, kuten lentokenttien tai satamien
käyttöön liittyvien maksujen tai kohde- tai kaupunkiverojen muutokset. Verot ja
maksut voivat olla joko kotimaisia tai kohdemaan viranomaisten määräämiä, tai
c) Matkan kustannuksiin vaikuttava
valuuttakurssien muutos, joka määräytyy kuusi viikkoa ennen lähtöä vallinneen
valuuttakurssin mukaan. Vertailukurssina käytetään sen päivän valuuttakurssia,
jota matkanjärjestäjä ilmoittaa käyttäneensä hinnoittelunsa perustana. Jos hinnoittelukurssia
ei ole erikseen ilmoitettu, käytetään vertailukurssina sopimuspäivän
valuuttakurssia.
8.2. Hinnan korotus ei saa olla kustannusten
nousua suurempi.
Matkanjärjestäjän on ilmoitettava uusi hinta
matkustajalle niin pian kuin mahdollista sekä kerrottava lisäksi, mikä on ollut
hinnanmuutoksen peruste ja mitä matkapaketin osia muutos koskee.
Hinnankorotuksesta on ilmoittava
matkustajalle pysyvällä välineellä viimeistään 20 päivää ennen matkan alkua.
8.3. Jos matkan hintaa korotetaan sopimuksen tekemisen
jälkeen enemmän kuin 8 % kohdassa 8.2. mainitun mukaisesti laskettuna,
matkustajalla on oikeus purkaa sopimus. Matkustajan on ilmoitettava sopimuksen
purkamisesta matkanjärjestäjälle matkanjärjestäjän ilmoittamassa kohtuullisessa määräajassa tai ellei määräaikaa ole
ilmoitettu, seitsemän päivän kuluessa siitä, kun matkustaja sai tiedon hinnan
korotuksesta. Sähköisellä välineellä tiedoksi annettu ilmoitus katsotaan
vastaanotetuksi sinä päivänä, jolloin matkanjärjestäjä sen lähetti. Jos ilmoituksen saapumisen ajankohdasta ei
voida esittää muuta selvitystä, postitse lähetetyn ilmoituksen katsotaan
saapuneen vastaanottajalle seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä.
Jos matkustaja peruuttaa sopimuksen, hänelle
on palautettava hänen maksamansa maksusuoritukset ilman aiheetonta viivytystä,
mutta viimeistään 14 päivän kuluessa siitä, kun matkustaja on peruuttanut
sopimuksen. Oikeus mahdolliseen vahingonkorvaukseen määräytyy 16. kohdan
mukaan.
8.4. Matkanjärjestäjän on hyvitettävä
matkustajalle ennen matkaa tapahtuva kohtien 8.1. a-c syihin perustuva
kustannusten laskua vastaava osuus. Matkanjärjestäjä saa veloittaa maksun
palautuksesta aiheutuvat tosiasialliset hallintokulut.
9.
Matkanjärjestäjän tekemät muutokset matkapakettisopimukseen
9.1. Jos matkanjärjestäjä tekee ennen matkan
alkua matkan kokonaisuuden kannalta merkitykseltään vähäisiä muutoksia
matkapakettisopimukseen, matkustajalla ei ole oikeutta sopimuksen
peruuttamiseen, hinnanalennukseen tai vahingonkorvaukseen. Merkitykseltään
vähäisinä muutoksina voidaan pitää sellaisia muutoksia, joihin matkustaja on
matkakohteen tai matkan luonteen perusteella voinut kohtuudella varautua, kuten
yhden matkapakettiin kuuluvan retken peruuntumista, jos matkaan sisältyy useita
retkiä.
9.2. Merkittävät matkanjärjestäjän tekemät
muutokset, jotka oikeuttavat matkustajan peruuttamaan matkan, on lueteltu
kohdassa 5.1.
9.3. Jos matkanjärjestäjä tekee muita kuin
kohdan 9.1. tarkoittamia merkitykseltään vähäisiä tai kohdan 9.2. mukaisia matkan
peruuttamisen oikeuttavia muutoksia, matkustaja on velvollinen maksamaan matkan
hinnan ja muut sovitut maksut ottaen kuitenkin huomioon, mitä kohdissa 15 ja 16
on määrätty matkustajan oikeudesta hinnanalennukseen ja vahingonkorvaukseen.
9.4. Matkanjärjestäjän on ilmoitettava
muutoksista matkustajalle pysyvällä tavalla selkeästi, näkyvästi ja
ymmärrettävästi.
9.5. Vähäisen osanottajamäärän vuoksi
matkanjärjestäjällä on matkan tai matkasarjan peruuttamisen sijaan oikeus
toteuttaa matka muuttamalla kuljetusvälinettä, reittiä ja aikataulua, jos
muutokset eivät olennaisesti muuta matkan luonnetta. Muutoksista on
ilmoitettava matkustajalle viimeistään:
1) 20 päivää ennen matkan alkamista, jos
matka kestää yli kuusi päivää;
2) 7 päivää ennen matkan alkamista, jos matka
kestää kahdesta kuuteen päivään;
3) 48 tuntia ennen matkan alkamista, jos
matka kestää alle kaksi päivää.
Matkustajalla voi olla edellä mainittujen
muutosten vuoksi oikeus 15 ja 16 kohdissa mainittuihin hinnanalennukseen ja/tai
vahingonkorvaukseen.
10.
Matkanjärjestäjän oikeus peruuttaa ja keskeyttää matka
10.1. Matkanjärjestäjällä on oikeus peruuttaa
matka, jos
a) matkalle ei ole ilmoittautunut riittävästi
osanottajia ja matkanjärjestäjä on matkaa koskevissa ennakkotiedoissa tai
muussa materiaalissa (esim. matkaohjelmassa tai muissa matkadokumenteissa)
maininnut matkan toteuttamisen riippuvan osanottajamäärästä. Vaadittu
osanottajamäärä voi koskea joko yksittäistä matkaa tai tiettyyn matkakohteeseen
tehtävää matkasarjaa. Peruuttamisesta on ilmoitettava matkustajalle
viimeistään:
1) 20 päivää ennen matkan
alkamista, jos matka kestää yli kuusi päivää;
2) 7 päivää ennen matkan
alkamista, jos matka kestää kahdesta kuuteen päivään;
3) 48 tuntia ennen matkan
alkamista, jos matka kestää alle kaksi päivää.
Seuraava vähimmäismäärä osallistujia tarvitaan Neckermann Nordicin
tilauslennolle:
Vähintään 20 % kohteen tilauspaikoista on varattu 6 kuukautta ennen
lentopäivää tai lentosarjan alkua.
Vähintään 40 % kohteen tilauspaikoista on varattu 3 kuukautta ennen
lentopäivää tai lentosarjan alkua.
Jos osallistujamäärä on pienempi, Neckermann Nordic voi peruuttaa
koko lentosarjan tai osan siitä.
Reittilennoilla matkustamiseen, ns. dynaamiseen matkustamiseen,
sovelletaan lentoyhtiön vähimmäismäärää.
b) matkanjärjestäjän
mahdollisuudet toteuttaa matka sovitulla tavalla ovat sopimuksen tekemisen
jälkeen olennaisesti vaikeutuneet matkakohteessa tai sen läheisyydessä
ilmenneiden sotatoimien, muiden vakavien turvallisuusongelmien, kuten
terrorismin, luonnonkatastrofien, kuten tulvien, maanjäristysten tai
sääolosuhteiden, lakon, merkittävien ihmisten terveyteen vaikuttavien riskien,
kuten vakavan taudin esiintymisen matkakohteessa tai vastaavan tilanteen takia
taikka jos matkaa ei muusta odottamattomasta syystä voida toteuttaa
vaarantamatta matkustajan henkeä tai terveyttä. Myös keskeisten palvelujen,
kuten sähkön tai veden saannin keskeytyminen matkakohteessa esimerkiksi
luonnonmullistuksen tai lakon vuoksi voivat olla kyseisiä syitä.
Peruuttamisesta on ilmoitettava matkustajalle
niin pian kuin mahdollista.
10.2. Jos kohdassa 10. 1.b. mainittu tilanne
syntyy matkan aikana, matkanjärjestäjällä on oikeus keskeyttää matka ja tehdä
matkaohjelmaan muita välttämättömiä muutoksia. Matkanjärjestäjän on
viivytyksettä matkan jälkeen palautettava matkustajalle saamatta jääneitä
palveluksia vastaava osa matkan hinnasta.
10.3. Peruutettuaan matkan matkanjärjestäjän
on palautettava matkustajan maksusuoritukset viimeistään 14 päivän kuluessa
siitä, kun sopimus on peruutettu.
11.
Matkanjärjestäjän oikeus purkaa sopimus
Matkanjärjestäjällä on oikeus purkaa sopimus,
jos matkustaja ei ole maksanut matkan hintaa tai sen osaa viimeistään sovittuna
maksupäivänä. Edellytyksenä matkanjärjestäjän oikeudelle purkaa sopimus on,
että matkustaja on saanut kohtuullisen maksuajan. Asiakirjassa, jossa maksuaika
mainitaan, on kerrottava matkanjärjestäjän oikeudesta purkaa sopimus maksun
laiminlyönnin takia.
12.
Virhe ja virheilmoitus
12. 1. Matkanjärjestäjän suorituksessa on
virhe, jos
a) matka ei palveluksiltaan tai muilta
järjestelyiltään vastaa sitä, mitä on sovittu tai voidaan katsoa sovitun, tai
b) matkanjärjestäjä on laiminlyönyt antaa
matkustajalle matkapalveluyhdistelmistä annetun lain edellyttämiä tietoja
matkaan sovellettavista ehdoista, matkan sisällöstä, tarvittavista
matkustusasiakirjoista, matkaa koskevista terveysmääräyksistä,
kuljetusyhteyksistä aikatauluineen sekä muita matkustajalle tarpeellisia
tietoja, kuten ohjeita matkan aikana mahdollisesti sattuvan sairastumisen,
onnettomuuden tai muun vastaavan tapahtuman varalta ja tämän voidaan olettaa
vaikuttaneen matkustajan päätöksentekoon, tai
c) matkanjärjestäjä on laiminlyönyt kohdan 2.5.
mukaisen avustamisvelvollisuutensa.
12.2.
Matkustajan tulee varautua kohtuulliseen kuljetusaikataulun muutokseen.
Virheenä ei pidetä kuljetusaikataulun muutosta, jos sen seurauksena
matkakohteessa oloaika lyhenee tai pitenee vähintään 2 mutta alle 5 vuorokautta
kestävällä matkalla enintään 4 tuntia, 5–8 vuorokautta kestävällä matkalla
enintään 5 tuntia ja yli 8 vuorokautta kestävällä matkalla enintään 8 tuntia.
Jos matkan kesto alittaa 2 vuorokautta, virheen arviointi tehdään
tapauskohtaisesti.
12.3. Kyseessä ei ole virhe, jos matkustaja
ei käytä matkaan sisältyvää kuljetusta tai muita palveluja tai käyttää niitä
vain osittain.
12.4. Virheilmoitus
Matkustaja ei saa vedota virheeseen matkan
jälkeen, ellei hän ilmoita virheestä matkanjärjestäjälle tai matkanvälittäjälle
kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt
se havaita. Virheestä, joka voidaan korjata matkan aikana, on ilmoitettava
matkanjärjestäjälle tai -välittäjälle niin pian kuin mahdollista.
Ellei virheen välitön korjaaminen ole
tarpeen, matkustajan on asetettava kohtuullinen aika virheen korjaamiselle.
Kohtuullista aikaa arvioitaessa tulee ottaa huomioon matkan kesto, kohde ja
muut matkan luonteeseen liittyvät seikat.
Edellä mainittu ei kuitenkaan estä
matkustajaa vetoamasta virheeseen, jos matkanjärjestäjä tai muu
elinkeinonharjoittaja, jota matkanjärjestäjä on käyttänyt apunaan sopimuksen
täyttämisessä, on menetellyt törkeän huolimattomasti tai kunnianvastaisesti ja
arvottomasti.
Matkan aikana havaituista
virheistä tulee ilmoittaa heti virheen havaitsemisen jälkeen joko Neckermann
Nordicin paikan päällä olevalle edustajalle tai Neckermann Nordicin puhelin-
tai palvelukeskukseen tai muille annetuille yhteystiedoille.
Neckerman Nordic ei voi käsitellä
valituksia matkustajan palattua kotiin, ellei hän ole ilmoittanut Neckermann
Nordicin edustajille paikan päällä.
Mahdolliset valitukset
kotiinpaluun jälkeen tulee aina lähettää mahdollisimman pian, kohtuullisessa
ajassa ja kirjallisesti osoitteeseen [email protected]
13.
Virheen korjaus
13.1. Matkanjärjestäjän on korjattava virhe
välittömästi tai, jos välitön korjaus ei ole tarpeen, matkustajan asettamassa
kohtuullisessa määräajassa ja siten, ettei matkustajalle aiheudu siitä
kustannuksia tai olennaista haittaa. Kohtuullista määräaikaa virheen
korjaamiselle määriteltäessä otetaan huomioon virheen laatu ja sen merkitys
matkustajalle sekä matkanjärjestäjän mahdollisuudet korjata virhe.
Matkustajalla voi korjaamisesta huolimatta
olla oikeus kohdan 15. mukaiseen hinnanalennukseen virheen kestoajalta sekä
kohdan 16. mukaiseen vahingonkorvaukseen.
13.2. Matkanjärjestäjä ei ole velvollinen
korjaamaan suorituksessaan olevaa virhettä, jos virheen korjaaminen on
mahdotonta tai se aiheuttaa matkanjärjestäjälle kohtuuttomia kustannuksia.
Kustannusten kohtuuttomuutta arvioitaessa otetaan huomioon virheen suuruus ja
kyseisten matkapalvelujen arvo.
Jos matkanjärjestäjä ilmoittaa, ettei korjaa
virhettä, tai jos korjausta ei suoriteta välittömästi silloin, kun se olisi
välttämätöntä tai matkustajan asettamassa kohtuullisessa määräajassa,
matkustaja voi tehdä sen itse. Matkustajalla on tällöin oikeus saada korvaus
virheen korjauksesta aiheutuneista kustannuksista.
Jos matkustaja itse korjaa matkanjärjestäjän
suorituksessa olevan virheen, matkanjärjestäjä ei ole velvollinen korvaamaan
tästä matkustajalle aiheutuneita kustannuksia, mikäli virheen korjaamisesta
aiheutuneet kustannukset ovat kohtuuttomat. Matkanjärjestäjän käyttäessä tämän
kohdan mukaista kieltäytymisoikeuttaan matkustajalla on oikeus kohtien 15. ja 16.
mukaiseen hinnanalennukseen ja vahingonkorvaukseen.
14.
Vaihtoehtoisten palvelujen tarjoaminen matkan aikana
Jos merkittävää osaa matkapalveluista ei
voida matkan aikana suorittaa sovitun mukaisesti, on matkanjärjestäjän
tarjottava ilman matkustajalle aiheutuvia lisäkustannuksia matkapaketin
jatkamiseksi soveltuvat vaihtoehtoiset järjestelyt, jotka ovat mahdollisuuksien
mukaan laadultaan vähintään samantasoiset kuin sovitut matkapalvelut.
Velvollisuus tarjota vaihtoehtoisia järjestelyjä koskee myös tapauksia, joissa
matkustajan paluu matkan lähtöpaikalle ei toteudu sovitulla tavalla.
Matkanjärjestäjän on myönnettävä
matkustajalle asianmukainen hinnanalennus, jos vaihtoehtoiset järjestelyt
sisältävä matkapaketti on laadultaan heikompi kuin matkapakettisopimuksen
mukainen paketti.
Matkustaja saa kieltäytyä tarjotuista
vaihtoehtoisista järjestelyistä, jos ne eivät ole verrattavissa
matkapakettisopimuksessa sovittuun tai jos tarjottu hinnanalennus ei vastaa
virheen merkitystä. Jos matkustaja kieltäytyy perustellusti vaihtoehtoisista
järjestelyistä tai jos sellaisia ei ole mahdollista tarjota, matkustajalla on
oikeus asianmukaiseen hinnanalennukseen ja vahingonkorvaukseen siinäkin
tapauksessa, että hän ei pura sopimusta. Jos matkapakettiin sisältyy matkustajan
kuljetus, matkanjärjestäjän on järjestettävä ilman aiheetonta viivytystä
matkustajalle sopimusta vastaava paluukuljetus ilman, että siitä aiheutuu
matkustajalle lisäkustannuksia.
Jos matkustaja ilman edellä mainittuja
hyväksyttäviä perusteita kieltäytyy tarjotuista vaihtoehtoisista
järjestelyistä, hänellä ei ole oikeutta vahingonkorvaukseen tai
hinnanalennukseen.
14.1 Määrittelemätön matka
Määrittelemätön matka ei ole tavallinen matka alennettuun hintaan, vaan
erityinen matkajärjestely erityisehdoilla. Määrittelemätön matka tarkoittaa,
että Neckermann Nordicin ohjelmassa esitetty lento on sama, mutta majoitus on
etukäteen määrittelemätön. Majoitus osoitetaan määränpäähän saapumisen
yhteydessä. Majoitus voi sijaita missä tahansa mainostetussa kohteessa (esim.
koko Rodoksella tai koko Kreetalla), eikä ole taattua, että hotelli kuuluu
Neckermann Nordicin tavanomaiseen hotellitarjontaan. Majoitus voi olla
hotellissa/hostellissa/yksityismajoituksessa tai huoneistossa.
Majoitus voi olla hyvinkin vaatimatonta, esim. 2-tähden luokitus.
Neckermann Nordic takaa asiakkaan käyttöön oman suihkun ja wc:n.
Vaikka kyseinen hotelli tarjoaisi ateriapaketteja, aterioita ei sisälly
määrittelemättömän matkan hintaan.
Ilmastointi ja tallelokero eivät sisälly hintaan.
Siivous oleskelun aikana ei yleensä sisälly hintaan.
Majoitus voi vaihtua kerran oleskelun aikana.
Järjestäjä ei voi antaa ennakkovaroitusta häiriöistä, kuten meneillään
olevista rakennustöistä.
Yksin matkustavien on maksettava lisämaksu yhden hengen huoneesta.
Hintaan ei sisälly kuljetusta lentokentän ja majoituksen välillä,
paluuta lentokentälle lähtöpäivänä, eikä myöskään kuljetusta majoitusten
välillä, jos majoituspaikka vaihtuu oleskelun aikana hotellin uloskirjautumis-
ja sisäänkirjautumisaikojen vuoksi.
Pyyntöjä ei voida toteuttaa.
Järjestäjä takaa, että samaan hotelliin voidaan majoittaa enintään
kaksi määrittelemättömän varauksen tehnyttä henkilöä.
Ei opaspalvelua.
Suosittelemme, että jokainen, jolla on majoitusvaatimuksia, valitsee tietyn majoituksen. Suosittelemme liikuntarajoitteisia tai vammaisia matkustajia sekä lasten kanssa matkustavia valitsemaan ennalta määritellyn majoitusvaihtoehdon.
14.2
Määrittelemätön All Inclusive*** on määrittelemätön matka (katso 14.1), jossa
järjestäjä takaa vähintään 3 tähden hotellin Simple All Inclusive -paketilla,
mutta muuten samoilla ehdoilla kuin kohdassa 14.1).
15.
Hinnanalennus
Jos virhettä ei ole korjattu viivytyksettä
matkanjärjestäjän kustannuksella tai jos virhe ei ole korjattavissa,
matkustajalla on oikeus virheen merkitystä vastaavaan hinnanalennukseen, ellei
matkanjärjestäjä osoita, että virhe johtuu matkustajasta.
Oikeutta
hinnanalennukseen ei kuitenkaan ole, jos virhe on merkitykseltään vähäinen
suhteessa koko sopimukseen. Hinnanalennusta laskettaessa lähtökohtana on
matkapaketin kokonaishinta, eikä virheen sisältäneen yksittäisen matkapalvelun
hinta. Virheen merkitystä arvioitaessa voidaan ottaa huomioon myös matkustajan
yksilölliset tarpeet ja erityiset toiveet sopimusta tehtäessä.
16.
Vahingonkorvaus
16.1. Matkustajalla on oikeus korvaukseen
vahingosta, jonka matkanjärjestäjän suorituksessa oleva virhe on hänelle
aiheuttanut. Matkanjärjestäjän on suoritettava korvaus matkustajalle ilman
aiheetonta viivytystä.
Matkustajalla ei kuitenkaan ole oikeutta
korvaukseen, jos matkanjärjestäjä osoittaa, että
1) virhe johtuu matkustajasta;
2) virhe johtuu kolmansista osapuolista,
joilla ei ole yhteyttä matkapalvelujen tarjoamiseen, eikä se olisi
kohtuullisesti ollut ennakoitavissa tai estettävissä;
3) virhe johtuu 16.9. kohdassa tarkoitetuista
ylivoimaisista tilanteista.
16.2. Korvattavia vahinkoja ovat esimerkiksi
virheestä matkustajalle aiheutuneet ylimääräiset menot ja hyödyttömiksi käyneet
menot sekä kotiinpaluun viivästymisen yhteydessä syntynyt ansionmenetys, yöpymisen
järjestämisestä aiheutuneet ylimääräiset kulut sekä loma- tai matkanautinnon
menettäminen. Viimeksi mainittu edellyttää matkapalvelujen suorittamisessa ilmennyttä
merkittävää virhettä.
16.3. Matkustajalla on matkatavaroiden
kuljetuksen viivästymisestä johtuvasta tavaroiden käytön estymisestä oikeus
korvaukseen, jos siitä viivästyksen kesto ja muut seikat huomioon ottaen on katsottava
aiheutuneen haittaa matkustajalle.
Jos matkustajan matkatavarat
viivästyvät tai vahingoittuvat, matkustajan on tehtävä ns. P.I.R-raportti
(Property Irregularity Report). Raportti/ilmoitus tulee tehdä suoraan
lentoasemalla matkatavaroiden noudon yhteydessä. Jos vahinkoa ei havaita
lentoasemalla, jotkut lentoyhtiöt hyväksyvät ilmoitukset 7 päivän sisällä
vahingon sattumisesta, mutta useimmiten joudut ilmoittamaan lentokentälle
uudelleen. P.I.R.-ilmoitus on edellytys korvauksen saamiselle. Montrealin
yleissopimuksen mukaan korvauksen enimmäismäärä on rajoitettu.
16.4. Matkustajan on pyrittävä rajoittamaan
vahingon määrää parhaansa mukaan. Matkanjärjestäjä ei vastaa vahingosta, joka
on aiheutunut matkustajan omasta tuottamuksesta.
16.6.
Matkustajalle myönnettävä vahingonkorvaus määräytyy syntyneen vahingon suuruuden
perusteella, mutta se ei voi koskaan olla enempää kuin kolme kertaa matkan
hinta. Tämä vastuunrajoitus ei koske
kuitenkaan henkilövahinkoa eikä tahallaan tai huolimattomuudesta aiheutettua
muuta vahinkoa.
16.7. Saadakseen korvausta matkustajan on näytettävä,
että matkanjärjestäjän suorituksessa on virhe ja että hänelle aiheutunut
vahinko on syy-yhteydessä kyseiseen virheeseen. Korvauksen vaatijalla on myös
näyttötaakka vahingon määrästä.
16.8. Matkustajan
vahingonkorvausvelvollisuuteen suhteessa matkanjärjestäjään sovelletaan kohtaa
2.6.3.
16.9. Ylivoimaiset tilanteet (väistämättömät
ja poikkeukselliset olosuhteet)
Matkanjärjestäjä ei ole vastuussa vahingosta, joka aiheutuu väistämättömistä ja
poikkeuksellisista olosuhteista, ja jotka ovat matkanjärjestäjän
vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella ja joiden seurauksia ei olisi voitu
välttää, vaikka kaikki kohtuulliset toimenpiteet olisi toteutettu. Näitä
väistämättömiä ja poikkeuksellisia olosuhteita voivat olla esimerkiksi
viranomaismääräykset, ilmatilarajoitukset, sotatoimet, muut vakavat
turvallisuusongelmat, kuten terrorismi, vakavat levottomuudet, merkittävät
riskit ihmisten terveydelle kuten vakavan taudin esiintyminen matkakohteessa
tai luonnonkatastrofit, kuten tulvat, maanjäristykset tai sääolosuhteet, jotka
tekevät mahdottomaksi matkapakettisopimuksessa määritetyn turvallisen
matkustamisen kohteeseen tai jotka muuten vaikuttavat merkittävästi matkan
toteuttamiseen sovitulla tavalla. Myös keskeisten palvelujen, kuten sähkön tai
veden saannin keskeytyminen esimerkiksi luonnonmullistuksen tai lakon vuoksi
voivat olla kyseisiä syitä.
16.10. Jos matkustajan paluuta ei ole
väistämättömien ja poikkeuksellisten olosuhteiden vuoksi mahdollista toteuttaa
sovitun mukaisesti, matkanjärjestäjä vastaa tarvittavasta, mahdollisuuksien
mukaan matkapakettisopimusta vastaavasta majoituksesta aiheutuvista
kustannuksista enintään kolmelta yöltä, ellei kuljetusyhtiö tätä tee.
Edellä mainittu kustannusvastuun rajoitus ei
koske liikuntarajoitteista matkustajaa tai hänen saattajaansa, raskaana olevaa
naista, ilman saattajaa matkustavaa alaikäistä eikä erityistä lääkinnällistä
apua tarvitsevaa henkilöä, jos matkanjärjestäjälle on ilmoitettu viimeistään 48
tuntia ennen matkan alkua henkilön erityistarpeesta huolenpitoon.
16.11. Matkanjärjestäjä ei saa vedota
väistämättömiin ja poikkeuksellisiin olosuhteisiin vastuunsa rajoittamiseksi
paluukuljetuksen viivästyessä, jos asianomainen kuljetuspalvelun tarjoaja ei
saa vedota tällaisiin olosuhteisiin sovellettavan Euroopan unionin
lainsäädännön nojalla.
17. Varausvirheet
Matkanjärjestäjän
on korvattava ilman aiheetonta viivytystä matkustajalle vahinko, joka aiheutuu
sen käyttämässä varausjärjestelmässä olevasta teknisestä puutteesta tai
varausmenettelyn kuluessa tehdystä virheestä.
Matkustajalla
ei ole oikeutta korvaukseen, jos varausvirhe johtuu matkustajasta tai kohdassa
16.9. tarkoitetuista väistämättömistä ja poikkeuksellisista olosuhteista.
Varausvirhe
voi johtua matkustajasta esimerkiksi silloin, kun hän antaa elinkeinonharjoittajalle
virheellisen tai puutteellisen matkustajaa tai matkaa koskevan tiedon.
Matkustajan kuuluu myös normaalin huolellisuusvelvoitteen mukaisesti tarkistaa
saamansa asiakirjat, kuten varausvahvistus, ja ilmoittaa havaitsemistaan
puutteista tai virheistä matkanjärjestäjälle tai matkanvälittäjälle niin pian
kuin mahdollista. Jos hän laiminlyö
tarkistusvelvollisuutensa ja tästä aiheutuu hänelle vahinkoa, hänen
myötävaikutuksensa voidaan ottaa huomioon määritettäessä hänelle maksettavaa
vahingonkorvausta.
18.
Muun lainsäädännön nojalla saadun korvauksen vähentäminen
Jos matkustajalle on myönnetty
hinnanalennusta tai vahingonkorvausta matkustajien oikeuksia koskevan Euroopan
unionin lainsäädännön tai kansainvälisten yleissopimusten nojalla, korvauksen
määrä on vähennettävä näiden ehtojen nojalla myönnettävästä vastaavasta korvauksesta.
Matkustaja on velvollinen ilmoittamaan muilta
tahoilta saamistaan matkapaketin virheeseen liittyvistä hyvityksistä
matkanjärjestäjälle tai -välittäjälle.
19.
Korvausvaatimukset
19.1. Virhettä koskevan huomautuksen
tekemisestä matkanjärjestäjälle määrätään kohdassa 12.
19.2. Korvausvaatimukset on esitettävä
matkanjärjestäjälle kirjallisesti kohtuullisessa ajassa.
20.
Riita-asiat
Jos matkapakettisopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada
ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian
kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian
viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä
kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi). Matkustaja voi saattaa riita-asian myös kotipaikkansa
käräjäoikeuden käsiteltäväksi.
Ennen kuin
matkustaja menee edellä mainituille viranomaisille, tulee kotiinpaluun jälkeen
lähettää reklamaatio myös matkan päätyttyä osoitteeseen [email protected].
21. Pidätämme oikeuden muutoksiin
Neckermann
Nordic pidättää oikeuden tehdä muutoksia annettuihin tietoihin ja pakettia
koskeviin sopimusehtoihin ennen kuin asiakkaan kanssa on päästy sopimukseen.
Neckermann Nordic pidättää oikeuden korjata mahdolliset virheet. Pidätämme
oikeuden paino- ja oikolukuvirheisiin.
22. Vain lento ja vain hotelli
Kun varaat
vain hotellin tai vain lennon (reittilento tai tilauslento), matka on
maksettava suoraan tilauksen yhteydessä. Matkapakettilaki ei koske sinua ja
Neckermann Nordic toimii vain lentoyhtiön tai hotellin edustajana. Lentoyhtiö
vastaa lentoaikojen muutoksista, peruutetuista lennoista, matkatavaroista jne.
Kaikki valitukset tai reklamaatiot tulee osoittaa suoraan lentoyhtiölle tai
hotellille.
Matkustajan
omalla vastuulla on tarkistaa ja pysyä ajan tasalla mahdollisista
ajanmuutoksista, eikä Neckermann Nordic ole vastuussa mahdollisista
lisäkustannuksista. Suosittelemme, että tarkistat AINA lähtöajat lentoyhtiöltä.
Matkustajien tulee myös olla tavoitettavissa varauksessa ilmoitetulla
matkapuhelinnumerolla, koska muutoksista voidaan ilmoittaa tekstiviestillä.
Lentoliput
kahdella eri varausnumerolla, ts. Matkat, jotka koostuvat kahdesta tai
useammasta yksittäisestä matkasta, käsitellään erillisinä, toisistaan täysin
riippumattomina matkoina. Erillisiä lentolippuja (vain lento) ostettaessa
Neckermann Nordic ei ole vastuussa korvausten maksamatta jättämisestä
aikamuutosten, viivästysten tai peruutettujen lentojen yhteydessä.
Pelkän
lentopaikan ostettaessa paluumatka peruuntuu, jos menolentoa ei
hyödynnetä/käytetty. Vain paluumatkaa ei voi käyttää yksisuuntaisena matkana.
Vain hotellia ostaessaan Neckermann Nordic noudattaa maksuvaatimuksia ja peruutussääntöjä, jotka koskevat hotellin omia sääntöjä.
23. Hotelli/käyttämätön sänky
Huoneeseen/huoneistoon saa majoittua vain varausvahvistuksessa/lipussa mainittu matkustaja. Matkustajilla, joilla on yksi tai useampi tyhjä vuode huoneessa/huoneistossa, ei ole oikeutta majoittaa sinne toista henkilöä.
24. Golfmatkat
Tilauslennoilla
golfmatkojen maksamiseen, muutoksiin ja peruutuksiin sovelletaan yleisiä
matkustusehtoja, paitsi varausmaksu on 250-500 euroa kohteesta riippuen.
Varattaessa
golfmatkoja reittilennoilla sovelletaan lentoyhtiön maksupäivää koskevia
ehtoja. Loppumaksu vaaditaan yleensä heti varauksen yhteydessä tai lentoyhtiö
voi muuttaa loppumaksun ajankohtaa lyhyellä varoitusajalla.
Reittilennoilla
matkustamista ei yleensä palauteta peruutuksen yhteydessä.
Varattujen
aloitusaikojen peruutus tulee tehdä 45 päivää ennen lähtöä. Alle 45 vrk ennen
lähtöä tehdystä peruutuksesta veloitetaan 100 % lähtöajan hinnasta.
-Golfseura pidättää oikeuden muuttaa vahvistettuja tii-aikoja.
25. Golf ryhmämatka (vähintään 8 henkilöä)
Golfmatkaa
varatessa tulee maksaa varausmaksu yleisten sääntöjen mukaisesti. Varausmaksun
lisäksi tulee maksaa myös aloitusajoista aiheutuvat kulut yhdessä varausmaksun kanssa,
jos niin on sopimuksessa mainittu. Ryhmägolfmatkojen lopulliset maksupäivät ja
erityiset peruutusehdot ilmoitetaan ryhmille varauksen yhteydessä.
Jotta ryhmä lasketaan golfryhmäksi, siinä on oltava vähintään 8 maksavaa aikuista, jotka pelaavat golfia. Ei-golfia pelaavat matkatoverit eivät sisälly golfryhmään.
26. Kampanjat
Ajoittain järjestetään erilaisia kampanjahintoja, jotka näytetään verkkosivuillamme. Näillä voi olla erityisiä sääntöjä, jotka on listattu kampanjatietojen alle, tai voidaan todeta, että pakettimatkoja koskevat yleiset säännöt.
27. Henkilötiedot
Neckermann
Nordic pitää tietosuojaa erittäin tärkeänä. Tavoitteemme on taata sinulle
korkein tietosuojan ja tietoturvan taso. Käsittelemme kaikkia henkilötietoja
sovellettavan lain mukaisesti.
Sinulla on
velvollisuus lukea henkilötietoja ja evästeitä koskevat tiedot osoitteessa www.neckermann-nordic.fi